לשרוד את תקופת החגים עם הפרעת קשב

למה זה כל כך קשה?

תקופת החגים קשה במיוחד למי שיש לו הפרעת קשב.
הפרעת הקשב פוגעת בתפקודים ניהוליים, היא מקשה על ארגון זמן ומטלות ועל הסתגלות למצבים חדשים. מעבר למצב חדש כולל איתו ארגון מחדש והסתגלות לגירויים רבים שמסיחים את דעתנו. אנו זקוקים למסגרת כדי לשמור על מיקוד ביומיום והמעברים מימי חופש לימי חול וחזרה קשים, פוגעים בריכוז וביכולת לארגן את עצמנו.

בתקופת החגים הזגזוג מחול לחג יוצר אצלנו תסכולים רבים ותחושה של איבוד שליטה, שלרוב גורמים לתחושה של חוסר עונים.

למה צריך להיות מרוכז בחופשה?

ריכוז מאפשר לנו להיות בשליטה: לא לשכוח דברים שרצינו לעשות או חפצים שרצינו לקחת איתנו; לא לקבוע פגישות בצורה אימפולסיבית בלי לקחת בחשבון שכבר קבענו משהו אחר; לא להתפרץ לשיחות של אנשים במפגשים חברתיים ולא להתפרץ על האנשים שקרובים אלנו; לא להעיר הערות חסרות טאקט שנתחרט עליהן; להיות קשובים לאנשים שחשובים לנו ולא לשכוח מה הם אמרו או ביקשו מאיתנו; להיות בשליטה בנהיגה; לסיים דברים שהתחלנו; להיות קשובים לרצונות ולצרכים שלנו ועוד.

אז איך מתמודדים?

דווקא בתקופה הזו, חשוב יותר מתמיד לשמור על סדר יום, ארגון ותכנון זמן ומטלות.
ניצור לעצמנו תבניות התנהגות שיקלו על המעברים החדים בין חופשה לעבודה ויחזירו לנו את הריכוז ותחושת השליטה.

מספר דרכים להקל על המעברים:

אוכל
 יצירת תבניות אכילה מסודרות על ידי קביעת זמנים קבועים לארוחות, יוצרת מסגרת קבועה ליום שמקלה על השינויים ועל הדרך גם עוזרת לדיאטה.

בנוסף, אכילה מסודרת מונעת שינויים קיצוניים ברמות הסוכר בדם ובכך גם עוזרת לשמירה על ריכוז קבוע לאורך שעות היום.

שעות שינה
נכון, הכי כיף לישון עד מאוחר בחופשה, אבל המעברים הקיצוניים בשעות השינה מוצאים אותנו מריכוז. לכן, השתדלו גם בחופשה לשמור על מסגרות שינה דומות ליומיום. כמובן שמותר להשלים שעות שינה בחופשה ואפילו רצוי, אבל השתדלו לא לחרוג יותר מידי מהשעות הרגילות שלכם.
לדוגמא: אם אתם רגילים ללכת לישון ב12:00 ולקום ב7:00 בימי עבודה, בימי החופשה השתדלו ללכת לישון בין 10:00 ל 2:00 ולקום בין 5:00 ל 9:00. חריגה גדולה מידי משעות השינה הרגילות תקשה על החזרה לעבודה ותגרום לכך שלא תהיו מרוכזים בימי החופשה ובימי העבודה.

תכנון לו"ז
אני יודעת שזו חופשה ובא לכם 'לזרום' ולא לתכנן, אבל מה לעשות שבדר"כ יש כמה דברים שחשוב לכם לעשות גם בחופשה או שהתחייבתם אליהם. כדי לוודא שתעשו מה שחשוב לכם וכדי לא לאבד לגמרי את תחושת הזמן בחופשה, השתדלו לבנות לו"ז לדברים החשובים.

חישבו מה הם הדברים שחשוב לכם לעשות בחופש, מי האנשים שאתם רוצים לפגוש ואילו אירועים משפחתיים מתוכננים. שבצו ביומן את האירועים שנקבעו מראש וקיבעו עם חברים זמן למפגשים או לפעילויות משותפות. מכיוון שזו חופשה לא חייבים להגדיר זמנים מדויקים, אבל רצוי מאוד לקבוע זמן לפעילויות שחשוב לכם שיקרו (לדוגמא: נפגשים לקפה עם חבר ביום שלישי אחה"צ בסביבות 16:00 – 17:00). שימו לב והגדירו זמנים ראליים למפגש, אל תניחו שבילוי בחוף הים ייקח שעה, יש לכלול את ההגעה החזרה ההתארגנות וסביר שתרצו להישאר יותר משעה במקום.

קביעת זמנים לפעילויות מראש גם תבטיח שלא יתבזבז לכם החופש ושתעשו את הדברים שחשובים לכם וגם תאפשר לכם להיות בשליטה על הזמן שלכם.

בנוסף, קביעת לו"ז מאפשרת לתכנן כמה זמן מראש צריך להתכונן לארוע ולחשוב על הדברים שצריך להכין, כמו בגדים מתאימים או אוכל. כך לא תאחרו למקומות ותהיו מוכנים מראש עם הדברים הנחוצים ולא תמצאו את עצמכם מחפשים מתנה לדודה כשכל החנויות נסגרו.

תיאום ציפיות
לפני הכנת הלו"ז רצוי מאוד לדעת מה אנחנו רוצים ומה הקרובים אלנו מצפים מאיתנו. במוצפות שלנו ביומיום אנחנו לא עוצרים לחשוב מה אנחנו רוצים והחופשה מפתיעה אותנו.

במצב זה אנחנו פעמים רבות נסחפים ללרצות את המשפחה או החברים בלי שנברר מה הדבר המתאים ביותר עבורנו. לכן, חשוב להקדיש כמה דקות ולחשוב: מה אני רוצה? מה חשוב לי לעשות בחופשה? עם מי חשוב לי להיפגש? איזה סוג פעילויות חשוב לי שיעשו בחופשה: לנוח / לפגוש חברים / להשלים עבודה / להתפנות למטלה שנדחתה / לטייל וכד'.

חשוב! אל תנסו להספיק הכל בחופשה! שבצו ביומן פעילויות עם מרווחי זמן ביניהן ואל תצפו להספיק הכל. שיבוץ יותר מידי פעילויות יגרום לביטול חלק מהן ולאכזבה מצידכם ולפעמים גם מצד החברים או המשפחה איתם קבעתם.

אחרי שבררתם עם עצמכם, נסו לברר לפני החופשה עם הקרובים לכם מה רצונותיהם ומה הציפיות שלהם מכם וספרו להם מה רצונכם. כך לא תצאו מתוסכלים מכך שלא התייחסו לרצונות ולצרכים שלכם.

הכנה לפעולה
לפני שלב הביצוע כדאי להכין מראש את הדברים אליהם נזדקק ליישום לוח הזמנים:
מה החפצים שנצטרך? אילו מהם צריך לקנות מראש? נתכנן מתי ואיפה כדאי לקנות אותם ונשבץ את קנייתם ביומן.
איך נגיע למקום? כמה יעלה?
אם אנחנו מתכננים להיפגש עם אנשים מסוימים לא מספיק לכתוב זאת בלו"ז, כדאי מאוד לקבוע איתם את המפגש מראש ולתכנן את פרטיו. (לא להניח שזה מתאים).

דמיון מודרך
שיטה זו יעילה מאוד לריכוך המעברים בין חופשה לעבודה: הקדישו זמן מיוחד לפני המעבר, במוצאי החג או בסוף יום העבודה שלפני החופשה, כדי לדמיין את הימים הקרובים ומה יהיה בהם. ככל שתעמיקו בפרטים, יהיה לכם קל יותר להיות מוכנים למצב החדש.
שיטה זו יעילה בקבלת החלטות: דמיינו את עצמכם בפעילויות השונות ונסו להרגיש אם החוויה נעימה לכם ותואמת את הרצונות והצרכים שלכם.
לדמיין מה תעשו בפעילות מסוימת בכל רגע, יאפשר לכם גם תכנון מוצלח יותר של הפעילות ויקל עליכם לדעת מה נחוץ לכם לצורך קיומה.

שנה טובה וחופשה מהנה

 

לקביעת פגישה שלח הודעה

This entry was posted in כללי, סרגל צידי and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.